Kui Estoniani Airi "kasuvendade" nimed Nordic Aviation Group ja Transpordi Varahaldus on juba välja hõigatud, siis juriidiliselt asutatakse riikliku lennundusega seotud firmad lähinädalal.
- Estonian Airi lennukid Tallinna lennujaamas. Foto: Arno Mikkor
„Loodame ettevõtted asutada lähinädalal,“ vastas majandus- ja taristuminister Kristen Michal lühidalt e-kirjas. Tema sõnul tegi valitsus otsuse kahe uue riigifirma asutamisest ning nende asutamiseks 72 miljoni euro eraldmisest juba paar nädalat tagasi, aga otsuse vormistas üleeile.
Kas loodavate ettevõtete otsuse taga võiks olla Euroopa Komisjonist tulnud negatiivne otsus või mingid viited võimaliku negatiivse otsuse kohta, et Estonian Airile antud riigiabi tuleb tagastada, soovitas Michal otsuse kohta küsida Euroopa Komisjonist. „Täna otsust tehtud ei ole,“ ütles ta.
Samas jättis Michal vastamata küsimusele, millega hakkavad nimetatud ettevõtted pärast asutamist tegelema. Küll aga ütles ta, et nõukogusse tuleb neli inimest, kellest kaks nimetab rahandusminister ja kaks majandusminister. Aga kes need olla võiks, jättis Michal nimetamata.
Läbirääkimisi võimalike investoritega, kes võiksid osaleda uutes ettevõtetes omanikena, hetkel ei toimu. „Infortar on olnud valmis panustama positiivse otsuse korral ning aitama Eesti riiki ka oma teadmistega,“ kordas minister juba varasemalt väljaöeldut.
„Kui Euroopa Komisjonist tuleb siiski negatiivne otsus, siis asub tegutsema uus ettevõte ning seejärel saab riik juba otsustada, kas võõrandada sellest mingi osa, kaasates partnereid, või näiteks viia börsile. Kõik on võimalik tulevikus,“ märkis Michal.
Kas see on eetiline, kui pärast Euroopa Komisjoni otsust riigiabi tagasimaksmisest esitab riik Estonian Airi kohta pankrotiavalduse, mis rahuldatakse, ja alustab Estonian Airi vanade klientide ja inventariga (lennukite/lennulepingutega) uue ettevõttena?
„Riik saab käituda ainult seaduslikult ja täiesti uue ettevõtte asutamine on Euroopa Liidu reeglite ja Eesti seadustega kooskõlas. Sama on teinud mitu teist riiki, näiteks Belgia. Ebakorrektne on väide, et uus ettevõte alustab Estonian Airi klientide, lepingute ja inventariga. Äri ülekannet kindlasti ei toimu ja uuel ettevõttel on erinev äriplaan. Oleme ka korduvalt varem täpsuse huvides rõhutanud, et tegemist on uue ettevõttega. Kliendid ja inventar saavad uue ettevõtte osaks positiivse otsuse korral,“ toonitas Michal.
Samuti kinnitas Michal, et vastavalt Euroopa Liidu reeglitele on turupõhiselt töötava lennuettevõtte asutamine lubatud, mitte ei ole käsitletav riigiabina. „Näeme seda ka täna, et Eestis baseeruv lennuettevõte suudab kasumlikult toime tulla. Praegu on probleem varasemad kapitalimaksed ettevõttesse ja muud valikud, mis varem on tehtud,“ lausus ta.
Viimasena toonitas Michal, et valitsus peab väga oluliseks Tallinnas baseeruva lennufirma olemasolu, kuna sellest sõltub Eesti majanduse käekäik, turism ning meie inimeste liikumisvõimalused. Mõju võib olla tema hinnangul SKP-le 70-130 mln eurot.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.